Hakukonemarkkinointia.fi - kaikki olennainen hakumarkkinoinnista

Artikkelit joiden aiheena on ‘Web-analytiikka’

» Digimarkkinoinnin paras työkalu on…?

23.1
2009

Viime aikoina on tullut seurattua sivusta monennäköistä tuotejulkistusta ja keskustelunpoikasta digitaalisen markkinoinnin työkaluihin liittyen. Yhteistä kaikille työkaluille on, että ne lupaavat kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista päälle. Tunnustan myös syntini. Tuotemarkkinoinnin kehittämiin tarinoihin uskominen on kivaa (satunnaisesti ainakin), sillä uudet tekniset vempaimet ovat jokaisen teknologiaan hurahtaneen nörtin märkä päiväuni. »» Lue lisää

» Hyvästi Google Analytics, Aloha Yahoo!Web Analytics

9.10
2008

Kun Yahoo! osti IndexToolsin alkuvuodesta oli hyvin selvää, että siitä suunnitellaan kilpailijaa Google Analyticsille PPC-mainonnan työkaluna. Nyt odotus on ohi ja Yahoo! on paljastanut beta-version Yahoo!Web Analytics palvelustaan. »» Lue lisää

» Google Webmaster Toolsin tilastoista

7.10
2008

LogoHaku-palvelun alasajosta (lue aiemmat kirjoitukset: 1,2) on nyt reilu kuukausi, joten nyt on mielestäni hyvä hetki jakaa muutamia Googleen, tai oikeammin Google Webmaster Toolsiin liittyviä havaintojani julkisesti. Samalla tämä kirjoitus olkoon muistutus siitä, että etenkin hakukoneoptimoinnissa muutokset tapahtuvat HITAASTI ja muutosten taustasyistä voi usein heittää ilmoille usein vain *valistuneita* arvauksia. »» Lue lisää

» Musta maanantai

16.9
2008

Viime aikoina mustia päiviä on ollut hyvinkin usealla teollisuudenalalla. Soneran eilinen valtakunnallinen virhetilanne vaikutti ja tuntui omassakin online-liiketoiminnassa sen verran, että päätin nimetä päivän ajanhenkeä kuvaavasti "mustaksi maanantaiksi".Seuraamieni verkkopalveluiden kävijämäärät (ja odotettu liikevaihto) jäivät keskimäärin 25% normaalista maanantai-päivästä. »» Lue lisää

» Penalty, algoritmimuutos vai tekninen ongelma?

11.9
2008

Kävin aamupäivällä mielenkiintoisen puhelinkeskustelun kohtalaisen suuren hakemistoyrittäjän kanssa. Hakemisto oli lyhyessä ajassa menettänyt tuntuvan siivun hakukoneiden (lue: Googlen) kautta tulevasta trafiikista. Syystä tai toisesta he olivat kovin huolissaan siitä, että joku kilpailija oli järjestänyt heille penaltyn. Ohjeeni oli hyvin yksinkertainen: seuratkaa tilannetta pari viikoa. Jos Googlen lähettämä liikennemäärä laskee vieläkin tai tilanne ei parane ennalleen, niin sitten asiaa kannattaa tutkailla tarkemmin. Seuraavaksi jaan kanssanne muutamia perusteluja antamalleni ohjeelle. »» Lue lisää

» Autovuokraamo ja Turku - ei mikään helppo nakki

9.9
2008

Kävimme perheen voimin viime viikonloppuna Turussa ja Turun saaristossa. Tätä reissua varten päätimme vuokrata viime tingassa (eli torstai-iltana) kaksi autoa. Suureksi yllätyksekseni vuokra-auton löytäminen netin kautta muodostuikin yllättävän hankalaksi (ja mielenkiintoiseksi) kokemukseksi. »» Lue lisää

» Google Chromella tehdyt haut voi ja kannattaa erotella web-analytiikassa

4.9
2008

GetClicky-palvelun universaalien tilastojen mukaan Google Chrome on napannut jo yli 3 prosenttiyksikön siivun selainmarkkinoista. Luku on kieltämättä kova, ja en yhtään hämmästyisi vaikka se näin alkuhuumassa kasvaisi vielä toiset 3-4 prosenttiyksikköä ennen taantumistaan. »» Lue lisää

» Kertoisitko kaverille - tulokset

28.8
2008

Reilu viikko sitten kirjoittelin viraalimarkkinoinnin perusmenetelmistä, joiden avulla verkkopalvelun käyttäjät voi saada kertomaan viestiä palvelusta eteenpäin. Samassa kirjoituksessa tein myös "vetoomuksen" (yksi esitellyistä keinoista) ja lupasin postata tuloksia. Tässä niitä sitten on tarjolla. »» Lue lisää

» Google tekee historiallisen muutoksen etusivulleen

28.8
2008

Päivän linkkivinkeistä puuttui (tarkoituksella) yksi ISO uutinen: Google Suggests on nyt osa oletusarvoista google.com:n käyttöliittymää kaikille Googlen käyttäjille. Google.fi:n päälle muutosta ei ainakaan toistaiseksi (ja onneksi) vielä tuotu. »» Lue lisää

» Hyödyllinen FeedBurner työkalu

3.6
2008

Lyhyesti virsi kaunis: »» Lue lisää

» Niche-blogin päivitystahti ja kävijätilastot

20.4
2008

Kuten "innokkaimmat" tämän blogin seuraajat ovat huomanneet, on tämä kuukausi kulunut hyvin hiljaisissa merkeissä. Syykin on hyvin yksinkertainen: työkiireet ovat vieneet pitkin maailmaa (ja sama meno jatkuu koko huhtikuun ajan). Tulevina viikkoina minut voi bongata ainakin Helsingin, Espoon, Vaasan ja Jyväskylän kaupunkikuvasta. »» Lue lisää

» Google Analytics AIR-käyttöliittymällä ja muita sovellus(kehitys)uutisia

8.4
2008

Sovellus / sovelluskehitysrintamalla tapahtuu nyt paljon ja nopeasti: »» Lue lisää

» Kun hakukoneoptimointi tappoi kultamunia munivan kanan

3.4
2008

Olipa kerran, ei hyvinkään kauan sitten, pk-yrittäjä joka innostui hakukoneoptimoinnista. Koska hänen liiketoimintansa oli kohtalaisen pienimuotoista (ja muutenkin kyseessä oli tee-se-itse ihminen), päätti hän opetella itse hakukoneoptimoinnin salat säästääkseen kustannuksista. »» Lue lisää

» Tunnistatko trendit ajoissa?

1.4
2008

Olennainen osa internetmarkkinointia ja siihen liittyvää analytiikkaa on tilanteen ennakoimisen taito eli trendien tunnistaminen. Sinällään kyse ei ole mistään uniikista ilmiöstä - trendejä pyritään tunnistamaan useimmilla liiketoiminnan aloilla aina vähittäiskaupasta taloushallintoon. Mitä isompi taloudellinen etuasema trendien ennustamisella voidaan saavuttaa, sitä enemmän trendejä tutkitaan ja ennakoidaan. »» Lue lisää

» Kävijämäärät kasvuun Google Webmaster Tools avainsanatyökalun avulla

19.3
2008

Google Webmaster Tools sisältää vinon pinon hyödyllisiä työkaluja, jotka oikein käytettynä auttavat tehostamaan kohteena olevan sivuston hakukonenäkyvyyttä. Osa työkaluista on suunnattu tekniseen arviointiin, osa markkinointiin, osa sisällöntuotantoon. Sisällöntuotannon kannalta eräs hyödyllisimmistä työkaluista on "Top search queries", joka nimensä mukaisesti kertoo mitkä ovat Googlen mielestä sivuston tärkeimmät avainsanat. »» Lue lisää

» Hakukoneoptimointi on kuollut. Kauan eläköön hakukoneoptimointi 2.0

21.2
2008

Mielestäni on hyvinkin selvää, että erilaiset (web-pohjaiset) julkaisujärjestelmät muodostavat tulevaisuuden verkkojulkaisemisen teknisen selkärangan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että enemmistö teknisistä kysymyksistä, joista vanhan koulukunnan mukainen "oppikirja"-hakukoneoptimointi koostuu, tulee yleiseksi hyödykkeeksi. Lopputuloksena tästä prosessista on mielestäni nykyisenkaltaisen hakukoneoptimoinnin kuolema ja uuden, seuraavan sukupolven hakukoneoptimointi 2.0:n syntymä. Seuraavassa postauksessa jaan kanssanne visioni seuraavan sukupolven hakukoneoptimoinnista sekä myöskin paljastan pari palasta oman yritykseni nykyhetken ja lähitulevaisuuden kuvioista. »» Lue lisää

» Web-tilastointi ja sen hyödyntämisen abc

15.2
2008

Sivuston ensimmäinen viikko on takana, ja on aika lyhyesti kiittää kaikkia avaukseen osallistuneita. Uuden sivuston lanseerauksen kannalta hakukonemarkkinointia.fi:n julkaisu tapahtui hetkellä jota moni kavahtaisi - hiihtolomakausi alkaa ensi viikolla ja aktiivisimmat "optimointipuolen" blogaajat virittelevät uusia kuvioita. Mutta toisaalta hiljaisesta kaudesta löytyy etujakin... Kiitokseksi ensimmäisen viikon ajan palvelua seuranneille tarjoan harvinaista herkkua, eli muutamia (Google Analytics) tilastotietoja tämän verkkopalvelun käytöstä (minkä lisäksi selostan hieman tarkemmin miten web-analytiikkaa voi / tulisi hyödyntää ). »» Lue lisää

Kirjoittajasta

MieKeijo Kortelainen, 33, asuu keskellä "isoa-ei-mitään" ja pyörittää sieltä käsin omistamaansa konsultointiyritystä.

Nimimerkin 2K (ja sen lukuisten muunnosten) takaa löytyvä mies on omien sanojensa mukaan "monitaitoinen Internet-guru", jolla on kokemusta netti- ja crossmedia projekteista jo 1990-luvun puolivälistä alkaen.