Hakukonemarkkinointia.fi - kaikki olennainen hakumarkkinoinnista

Artikkelit joiden aiheena on ‘Hakukoneoptimointi’

» Vieraskielisten linkkien vaikutuksesta AdSense-yksiköiden kohdennukseen

26.3
2009

Söderholmin Juha valitteli jokunen aika sitten kun alan blogeissa ei tapahdu / kerrota mitään uutta. No pannaan vähän uutta ja toivottavasti mielenkiintoista matskua kehiin. Eihän edellisestä kirjoituksesta olekaan kuin pari kuukautta ;) »» Lue lisää

» Digimarkkinoinnin paras työkalu on…?

23.1
2009

Viime aikoina on tullut seurattua sivusta monennäköistä tuotejulkistusta ja keskustelunpoikasta digitaalisen markkinoinnin työkaluihin liittyen. Yhteistä kaikille työkaluille on, että ne lupaavat kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista päälle. Tunnustan myös syntini. Tuotemarkkinoinnin kehittämiin tarinoihin uskominen on kivaa (satunnaisesti ainakin), sillä uudet tekniset vempaimet ovat jokaisen teknologiaan hurahtaneen nörtin märkä päiväuni. »» Lue lisää

» Google Webmaster Toolsin tilastoista

7.10
2008

LogoHaku-palvelun alasajosta (lue aiemmat kirjoitukset: 1,2) on nyt reilu kuukausi, joten nyt on mielestäni hyvä hetki jakaa muutamia Googleen, tai oikeammin Google Webmaster Toolsiin liittyviä havaintojani julkisesti. Samalla tämä kirjoitus olkoon muistutus siitä, että etenkin hakukoneoptimoinnissa muutokset tapahtuvat HITAASTI ja muutosten taustasyistä voi usein heittää ilmoille usein vain *valistuneita* arvauksia. »» Lue lisää

» Kun Google ohjeistaa väärin

25.9
2008

Google tipautti mielenkiintoisen "teknisen pommin" hakukoneoptimoijien ja webkehittäjien päälle alkuviikosta " Google Webmaster Central"-blogissa: »» Lue lisää

» Penalty, algoritmimuutos vai tekninen ongelma?

11.9
2008

Kävin aamupäivällä mielenkiintoisen puhelinkeskustelun kohtalaisen suuren hakemistoyrittäjän kanssa. Hakemisto oli lyhyessä ajassa menettänyt tuntuvan siivun hakukoneiden (lue: Googlen) kautta tulevasta trafiikista. Syystä tai toisesta he olivat kovin huolissaan siitä, että joku kilpailija oli järjestänyt heille penaltyn. Ohjeeni oli hyvin yksinkertainen: seuratkaa tilannetta pari viikoa. Jos Googlen lähettämä liikennemäärä laskee vieläkin tai tilanne ei parane ennalleen, niin sitten asiaa kannattaa tutkailla tarkemmin. Seuraavaksi jaan kanssanne muutamia perusteluja antamalleni ohjeelle. »» Lue lisää

» Autovuokraamo ja Turku - ei mikään helppo nakki

9.9
2008

Kävimme perheen voimin viime viikonloppuna Turussa ja Turun saaristossa. Tätä reissua varten päätimme vuokrata viime tingassa (eli torstai-iltana) kaksi autoa. Suureksi yllätyksekseni vuokra-auton löytäminen netin kautta muodostuikin yllättävän hankalaksi (ja mielenkiintoiseksi) kokemukseksi. »» Lue lisää

» Google Chromella tehdyt haut voi ja kannattaa erotella web-analytiikassa

4.9
2008

GetClicky-palvelun universaalien tilastojen mukaan Google Chrome on napannut jo yli 3 prosenttiyksikön siivun selainmarkkinoista. Luku on kieltämättä kova, ja en yhtään hämmästyisi vaikka se näin alkuhuumassa kasvaisi vielä toiset 3-4 prosenttiyksikköä ennen taantumistaan. »» Lue lisää

» Huomaatko mikä meni pieleen?

3.9
2008

Vaikka Google Chrome onkin päivän ykkösaihe blogosfäärissä, olisi se turhan helppo veto kirjoituksen aiheeksi. Nörttinä jaksan siitä innostua hyvinkin monessa mielessä, mutta SEO/M-käytössä se tarjoaa hyvin vähän uutisoinnin arvoista osoitepalkin ehdotustoimintoa lukuunottamatta. Sen sijaan ajattelinkin jatkaa eilistä postausta ja käsitellä verkkopalvelun post-mortem elämää. »» Lue lisää

» In memoriam: LogoHaku 2004-2008

2.9
2008

Eilen tein raskaan päätöksen ja vapautin ylläpitämäni LogoHaku-nettipalvelun ajasta ikuisuuteen. Helpoksi päätöstä ei voi sanoa, sillä huipulla ollessaan palvelua käytti reilusti yli 10 000 henkilöä/kk ja se oli *ihan kiva* tulonlähde. Palvelun lakkauttamisen taustalla painoivat useat eri syyt. »» Lue lisää

» Google tekee historiallisen muutoksen etusivulleen

28.8
2008

Päivän linkkivinkeistä puuttui (tarkoituksella) yksi ISO uutinen: Google Suggests on nyt osa oletusarvoista google.com:n käyttöliittymää kaikille Googlen käyttäjille. Google.fi:n päälle muutosta ei ainakaan toistaiseksi (ja onneksi) vielä tuotu. »» Lue lisää

» Google: maailmanparantaja vai diktaattori?

27.8
2008

Hyvin usein hakukonemarkkinoijat parjaavat Googlea ja muita hakukonejättiläisiä niiden yrityksistä suitsia yli-innokkaita hakukoneoptimoijia. Jos ollaan realistisia, niin mikä on vaihtoehto? OIKEASTI! »» Lue lisää

» Perjantai-iltapäivän ajatuksia Googlen hakutuloksista

22.8
2008

Hakukoneen sijoitusten tuijottaminen on eräänlaista hullun hommaa. Näytölle latautuva tuloslista elää jatkuvasti; tulokseen vaikuttavat niin haun asetukset kuin hakijan sijainti, selain, kellonaika ym. tekijät. Käytännössä vaaditaan jo pienimuotoinen ihme, että kaksi täsmälleen saman haun tekevää surffaajaa saa täsmälleen samanlaisen hakutulossivun. Siitä huolimatta sydämeni sykähti, kun huomasin että hakukonemarkkinointia.fi (tai oikeammin tämä sivu) oli noussut kärkiviisikkoon termillä “hakukoneoptimointi” määrätyissä olosuhteissa. »» Lue lisää

» Web-suunnittelua pelastamassa

21.8
2008

Stereotypioiden luomat ennakkoluulot voivat aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita. Henkilökohtaisesti olen törmännyt em. tilanteeseen useammankin kerran rantautuessani “tavallisten” web-duunareiden- ohjelmoijien, graafikkojen ja sisällöntuottajien - valtakuntaan juttelemaan työn alla olevasta hankkeesta ensimmäistä kertaa. »» Lue lisää

» Onko Google-optimointi hankalaa? Inspiroidu ja vietä kesälomasi skräpäten

2.6
2008

Törmäsin parin mutkan kautta Inspiroidu-nimiseen askartelublogiin ja täytyy nostaa hattua. Pieni harrasteblogi on onnistunut tekemään tempun, joka on monille Internet markkinoinnin ammattilaisille hyvin hankala pala. Eli jaan taas  muutaman valitun ajatuksen linkinrakennuksesta, mutta aivan hyvin samoilla periaatteilla voisi rakentaa menestyvän verkkopalvelunkin. »» Lue lisää

» Myös Google osaa salaisuus / paljastus leikin

1.6
2008

Google on viime aikoina ollut useinkin esillä useassakin eri mediassa entistä avoimempana. Googlen hakukoneguru Udi Manberin kirjoitti äskettäin Googlen käyttämistä hakutulosten käsittelymalleista (eli algoritmeista). Samankaltaista perustietoa tarkempaa kuvausta Googlen hakuteknologiasta tarjoili myös Jeff Deanin esitelmä Google I/O-konferenssissa. Syystä tai toisesta Google on viime aikoina ruvennut leikkimään salaisuus/paljastus leikkiä median edessä. Mitään oikeita salaisuuksia Google ei (vielä) ole paljastanut, vaan ennemminkin se on julkisesti vahvistanut yleisesti tiedossa olleita olettamuksia faktoiksi - ja herättänyt tietenkin uusia kysymyksiä. »» Lue lisää

» Googlen algoritmitesti hävitti info-domaineja hakutuloksista

26.5
2008

Googlen tuore algoritmitesti hakutuloksissa aiheutti normaaliin tapaan valitusta ja vininää sekä meillä että maailmalla. Omalta osaltani muutos jäi valitettavasti suurelta osin seuraamatta serkkutytön hautajaisten vuoksi, mutta ruoditaan nyt joitakin asioita jälkiviisaana. »» Lue lisää

» Kun Google-näkyvyys ei enää riitä…

19.5
2008

Kävin jokunen viikko sitten mielenkiintoisen keskustelun pk-sektorilla toimivan (teollisen)metallialan yrittäjän kanssa. Harmaita hiuksia aiheutti Google-näkyvyys; tai pikemminkin yrittäjän tyytymättömyys vallitsevaan tilanteeseen. »» Lue lisää

» Hakukoneoptimointi ei ole absoluuttista tiedettä vaan toivoa paremmasta huomisesta

14.5
2008

Hakukoneoptimointi ei ole absoluuttista tiedettä, joka noudattaisi jotain rationaalista kaavaa tai järjestelmää. Tämä on kenties eräs kovimmista luista, jonka jokainen hakukoneoptimointia kokeileva joutuu jossain kohden hyväksymään. Vaikka sivun (tai sivuston) eteen tekisikin kaiken mahdollisen hyvin ja oikeaoppisesti, voi lopputulos hyvin usein jäädä kauas halutusta. Tässä artikkelissa pidän "hauskaa" muutamalla hakukoneoptimointiin liittyvällä yleisellä ja laajalle levinneellä väärinkäsityksellä; samalla pyrin tuomaan esiin miten asiat suhteutuvat käytännön hakutuloksiin. Vertailukohteeksi olen valinnut Google.fi:n tulokset hakutermillä "hakukoneoptimointi" eli vertailtavien sivustojen pitäisi edustaa "alansa" parhaimmistoa. »» Lue lisää

» Google Analytics AIR-käyttöliittymällä ja muita sovellus(kehitys)uutisia

8.4
2008

Sovellus / sovelluskehitysrintamalla tapahtuu nyt paljon ja nopeasti: »» Lue lisää

» Kun hakukoneoptimointi tappoi kultamunia munivan kanan

3.4
2008

Olipa kerran, ei hyvinkään kauan sitten, pk-yrittäjä joka innostui hakukoneoptimoinnista. Koska hänen liiketoimintansa oli kohtalaisen pienimuotoista (ja muutenkin kyseessä oli tee-se-itse ihminen), päätti hän opetella itse hakukoneoptimoinnin salat säästääkseen kustannuksista. »» Lue lisää

» Tunnistatko trendit ajoissa?

1.4
2008

Olennainen osa internetmarkkinointia ja siihen liittyvää analytiikkaa on tilanteen ennakoimisen taito eli trendien tunnistaminen. Sinällään kyse ei ole mistään uniikista ilmiöstä - trendejä pyritään tunnistamaan useimmilla liiketoiminnan aloilla aina vähittäiskaupasta taloushallintoon. Mitä isompi taloudellinen etuasema trendien ennustamisella voidaan saavuttaa, sitä enemmän trendejä tutkitaan ja ennakoidaan. »» Lue lisää

» Sama vanha tarina?

26.3
2008

Ensi alkuun muutama yksinkertainen kysymys, joihin jokainen tämän blogin lukija voi vastata omassa rauhassaan: »» Lue lisää

» Paikallishaku tulee - oletko valmis?

25.3
2008

Tämä kirjoitus toimii itsenäisenä jatkona viime kuussa kirjoittamalleni “Hakukoneoptimointi on kuollut, kauan eläköön hakukoneoptimointi 2.0” artikkelille. Kertomuksen juonikuvio on edelleenkin se sama vanha: kuinka hakukonemarkkinoinnin haasteet ovat muuttumassa ja kuinka uusiin haasteisiin tulisi vastata. Tällä kertaa käsiteltävänä aiheena on nk. paikallishaku (local search) ja erityisesti Google Maps. »» Lue lisää

» Kävijämäärät kasvuun Google Webmaster Tools avainsanatyökalun avulla

19.3
2008

Google Webmaster Tools sisältää vinon pinon hyödyllisiä työkaluja, jotka oikein käytettynä auttavat tehostamaan kohteena olevan sivuston hakukonenäkyvyyttä. Osa työkaluista on suunnattu tekniseen arviointiin, osa markkinointiin, osa sisällöntuotantoon. Sisällöntuotannon kannalta eräs hyödyllisimmistä työkaluista on "Top search queries", joka nimensä mukaisesti kertoo mitkä ovat Googlen mielestä sivuston tärkeimmät avainsanat. »» Lue lisää

» Hakukoneoptimointi vs. hakusanamainonta vs. hakukonenäkyyden hallinta

7.3
2008

Mikä hakukonemarkkinoinnin palvelu soveltuu parhaiten juuri minun yritykseni markkinoinnin ja mainonnan tarpeisiin? Kyseessä on kenties eräs yleisimmin kuulemistani kysymyksistä asiakkaiden keskuudessa. Joskus yksinkertainen kuva (tai oikeammin prosessikaavio) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. »» Lue lisää

» Maksulliset yrityshakemistot - tulilinjalla 030303.fi

5.3
2008

Eräs viime viikkoisen hiihtoloman mielenkiintoisimmista keskusteluista tapahtui 030303.fi:n myyntiedustajan ja minun välillä. Olin ulkoilemassa muksujen kanssa, kun taskuun (vahingossa) jäänyt työpuhelin rupesi tärisemään. Harkitsin hetken jättäisinkö vastaamatta kun kerran olin lomalla, mutta uteliaisuus voitti… Seuraavat katkelmat käymästäni puhelinkeskustelusta toivottavasti herättävät mielenkiintoisia ajatuksia maksullisista yrityshakemistoista, hakemistojen käyttämistä puhelinmarkkinointitaktiikoista, sekä ylipäänsä maksullisten hakemistojen hyödyllisyydestä hakukonenäkyvyyden ja ROI:n kannalta. »» Lue lisää

» Sinustako seuraava web2.0 superstara?

4.3
2008

Hiihto / talviloma on nyt takana ja tämäkin blogi palaa lähes viikon hiljaiselon jälkeen normaaliin julkaisutahtiin. Pieni irtiotto netistä ja työkuvioista virkistää kummasti aivoratoja, joten sen kunniaksi hieman vapaamuotoisempaa (pilke silmäkulmassa kirjoitettua) tekstiä asiasta (ja vähän asian vierestäkin). Eli mistä on suuret (ja vähän pienemmätkin) web 2.0 sukupolven superstarat tehty? »» Lue lisää

» Näin valmistetaan linkkitäky

26.2
2008

Jos olet seurannut tätä blogia, niin muistanet jo pariin otteeseen mainitsemani termin linkkitäky. Kyseessä on vapaamuotoinen käännös kansainvälisissä SEO ja SMO-piireissä käytetystä termistä linkbait (tosin pariin otteeseen olen nähnyt mielestäni tönkön suomennoksen linkkipyydys). Tämän artikkelin myötä pyrin tarkentamaan jossain määrin käyttämäni termin sisältöä sekä jaan muutaman yksinkertaisen menetelmän, joiden avulla kuka tahansa pystyy parantamaan vaikkapa bloginsa näkyvyyttä hakukoneissa. »» Lue lisää

» Kun asiakas ja hakukonemarkkinoija kohtaavat

26.2
2008

Minkälainen asiakkaan ja hakukonemarkkinoijan ensitapaaminen on? Tiivistettynä kyseessä on kohtalaisen lyhyt hetki, jossa mielikuvat ja luottamus vastapuoleen merkitsevät usein jopa asiasisältöä enemmän. Kirjoitin pari vuotta sitten kansainväliseen SEOMoz-palveluun samaisesta aiheesta, ja silloin tiivistin asiaan yhteen sanaan: TRUST. Tämän artikkelin myötä allekirjoitan edelleenkin silloin kirjoittamani perustotuuden luottamuksen merkityksestä, mutta vanhan sanonnan mukaisesti, Siperia opettaa aina uutta…. Tämä artikkeli on 3. osa “Kunnallisvaaliehdokkaan opas Google mainontaan” - sarjassa. Siinä vaaliehdokkamme Matti oli tehnyt päätöksen sijoittaa 5 000 euroa kampanjabudjetistaan Google-mainontaan. »» Lue lisää

» Hakukoneoptimointi on kuollut. Kauan eläköön hakukoneoptimointi 2.0

21.2
2008

Mielestäni on hyvinkin selvää, että erilaiset (web-pohjaiset) julkaisujärjestelmät muodostavat tulevaisuuden verkkojulkaisemisen teknisen selkärangan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että enemmistö teknisistä kysymyksistä, joista vanhan koulukunnan mukainen “oppikirja”-hakukoneoptimointi koostuu, tulee yleiseksi hyödykkeeksi. Lopputuloksena tästä prosessista on mielestäni nykyisenkaltaisen hakukoneoptimoinnin kuolema ja uuden, seuraavan sukupolven hakukoneoptimointi 2.0:n syntymä. Seuraavassa postauksessa jaan kanssanne visioni seuraavan sukupolven hakukoneoptimoinnista sekä myöskin paljastan pari palasta oman yritykseni nykyhetken ja lähitulevaisuuden kuvioista. »» Lue lisää

» Google ja Suomi - eli kuinka Googleen saa yhteyden jos sivustosi on hävinnyt tuloksista

20.2
2008

Jatketaanpa pienten ammattisalaisuuksien “paljastelua”. Eli kuinka Googlen Suomen päähän saa yhteyteen jos asiansa haluaa ilmaista Suomeksi, ja ennen muuta jos aihe koskee suomenkielistä sivustoa. Samalla tämä on avoin kirje / vetoomus Googlen Suomi-edustajalle, Anulle (joka työskentelee Dublinista käsin) - tule esiin “kolostasi” ja osallistu verkkopalveluiden keskusteluihin aktiivisemmin kuten ulkomaiset kolleegasi. »» Lue lisää

» Blogaaminen ja sosiaalinen media hakukoneoptimoinnin välineenä

18.2
2008

Kaikki hakukonemarkkinoinnin alalla toimivat asiantuntijat lienevät samaa mieltä siitä, että blogaaminen ja sosiaalinen media ovat osa modernia hakukonenäkyvyyden hallintaa.Seuraavaksi aion siis jakaa muutamia valittuja ajatuksia blogaamisesta, sosiaalisesta mediasta, ja miten em. linkittyvät hakukoneoptimointiin (tai tarkemmin ottaen linkinrakentamiseen). »» Lue lisää

» Ollaanko ystäviä? Asiaa linkinrakennuksesta ja hakukoneoptimoinnista

13.2
2008

Tervetuloa viettämään varhaista starttia ystävänpäivään. Aiheena on hakukoneoptimointi, ja nimenomaan linkinrakennus. Ja luvassa on… yllätys, yllätys… taas kerran pienoinen paljastus miten homma toimii. Jos haluat kurkata yllätystä, niin hyppää suoraan tämän viestin loppuun. Muussa tapauksessa voit sivistää itseäsi lukemalla varsinaisen contentin (noin A4-liuskallinen nlinkinrakennuksen ja hakukoneoptimoinnin historiaa ja perusteita) ennen yllätystä. Mutta aloitetaan taas kerran. »» Lue lisää

» Ostajan opas hakukonemarkkinointi / hakuoptimointi / Google mainonta - palveluihin

13.2
2008

Kenties yleisin julkisin salaisuus hakukonemarkkinoinnissa liittyy asiakkaan ja tuottajan ensimmäiseen kontaktiin / kohtaamiseen sekä siihen kuinka se tapahtuu. Tämä on asia josta puhutaan hyvin vähän julkisuudessa, ja myöskin asia jota pyritään pitämään salassa. Sinällään tämä ei ole mitenkään ihmeellistä. Jos kerrot julkisuuteen osia taikakaavasta, jonka avulla kilpaileva yritys voi tulla reviirillesi, niin luonnollisisesti asiasta vaietaan. Google tekee tätä, minä teen sitä, samoin lähes kaikki muutkin yritykset maailmalla... Mutta hetkinen, jotenkinhan asiakkaan ja palvelun tuottajan on kohdatta? Aivan oikein… »» Lue lisää

» Google markkinoinnissa ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan

11.2
2008

Kun viestinnän emeritusprofessori Osmo.A.Wiio puhuu, kannattaa hiljentyä kuuntelemaan. Maikkarin aamutelevision viime viikkoinen (7.2.08) haastattelu on hyvä esimerkki tästä, sillä mielestäni viisaita kommentteja tuli kuin liukuhihnalta. Myös tuossa haastattelussa yksi Wiion kehittämistä viestinnän peruslaista toteutui esimerkillisen hyvin "Joukkoviestinnässä ei ole tärkeätä se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan". »» Lue lisää

Kirjoittajasta

MieKeijo Kortelainen, 33, asuu keskellä "isoa-ei-mitään" ja pyörittää sieltä käsin omistamaansa konsultointiyritystä.

Nimimerkin 2K (ja sen lukuisten muunnosten) takaa löytyvä mies on omien sanojensa mukaan "monitaitoinen Internet-guru", jolla on kokemusta netti- ja crossmedia projekteista jo 1990-luvun puolivälistä alkaen.