Hakukonemarkkinointia.fi - kaikki olennainen hakumarkkinoinnista

Artikkelit joiden aiheena on ‘Web 2.0’

» Digimarkkinoinnin paras työkalu on…?

23.1
2009

Viime aikoina on tullut seurattua sivusta monennäköistä tuotejulkistusta ja keskustelunpoikasta digitaalisen markkinoinnin työkaluihin liittyen. Yhteistä kaikille työkaluille on, että ne lupaavat kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista päälle. Tunnustan myös syntini. Tuotemarkkinoinnin kehittämiin tarinoihin uskominen on kivaa (satunnaisesti ainakin), sillä uudet tekniset vempaimet ovat jokaisen teknologiaan hurahtaneen nörtin märkä päiväuni. »» Lue lisää

» Google: maailmanparantaja vai diktaattori?

27.8
2008

Hyvin usein hakukonemarkkinoijat parjaavat Googlea ja muita hakukonejättiläisiä niiden yrityksistä suitsia yli-innokkaita hakukoneoptimoijia. Jos ollaan realistisia, niin mikä on vaihtoehto? OIKEASTI! »» Lue lisää

» Pienillä valinnoilla maailmasta parempi paikka

25.8
2008

Vielä muutama vuosi sitten spammista kirjoitettiin harva se päivä niin suomalaisessa mediassa kuin blogosfäärissä. Nykyisin aihe on hyvin hiljainen lukuunottamatta satunnaisia kirjoituksia anti-spam työkaluista. Miksi? Onko spammista tullut "välttämätön paha", jonka kanssa on opittu elämään? Vai kuoliko kirjoittelu suurimman hypen laannuttua? Vanhan sanonnan mukaan "Kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon persiissä.... ja sekin sulaa pois". Henkilökohtaisesti voin tunnustaa, että oma suhtautumiseni roskapostiin on "pakollinen paha"-linjalla, vaikka se aiheuttaakin päivittäin tarpeetonta työtä ja odottelua. Mutta... tarvitseeko asian olla näin? »» Lue lisää

» Web-suunnittelua pelastamassa

21.8
2008

Stereotypioiden luomat ennakkoluulot voivat aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita. Henkilökohtaisesti olen törmännyt em. tilanteeseen useammankin kerran rantautuessani "tavallisten" web-duunareiden- ohjelmoijien, graafikkojen ja sisällöntuottajien - valtakuntaan juttelemaan työn alla olevasta hankkeesta ensimmäistä kertaa. »» Lue lisää

» Kertoisitko kaverille?

20.8
2008

Kuinka verkkopalvelun käyttäjät saisi kertomaan palvelusta omalle kaveripiirilleen, ellei taustalla ole merkittävää markkinointibudjettia? Tätä kysymystä olen pohtinut monta kertaa katsellessani enemmän tai vähemmän paikalleen jämähtäneitä kävijätilastoja. »» Lue lisää

» Ei mikään Helmenkalastaja

18.8
2008

Kuuntelevatko ohjelmoijat / AD:t business-pukuista konsulttia verkkopalvelun uudistamisideoista? »» Lue lisää

» Hyödyllinen FeedBurner työkalu

3.6
2008

Lyhyesti virsi kaunis: »» Lue lisää

» Onko Google-optimointi hankalaa? Inspiroidu ja vietä kesälomasi skräpäten

2.6
2008

Törmäsin parin mutkan kautta Inspiroidu-nimiseen askartelublogiin ja täytyy nostaa hattua. Pieni harrasteblogi on onnistunut tekemään tempun, joka on monille Internet markkinoinnin ammattilaisille hyvin hankala pala. Eli jaan taas  muutaman valitun ajatuksen linkinrakennuksesta, mutta aivan hyvin samoilla periaatteilla voisi rakentaa menestyvän verkkopalvelunkin. »» Lue lisää

» Google Analytics AIR-käyttöliittymällä ja muita sovellus(kehitys)uutisia

8.4
2008

Sovellus / sovelluskehitysrintamalla tapahtuu nyt paljon ja nopeasti: »» Lue lisää

» Kun N.Y.Times tappoi blogaajien unelman

7.4
2008

Suomalainen blogosfääri älähti aika kovasti pari viikkoa sitten julkaisusta Hesarin "blogit ovat viihdettä"-jutusta. Samanlainen reaktio on nähtävissä nyt rapakon takana, kun New York Timesin artikkeli "paljasti" useiden ammattiblogaajien käytännöllisesti katsoen "tappavan" itsensä työskentelemällä 24/7 periaatteella.Kuten arvata saattaa, tämä on herättänyt laajamittaista keskustelua blogosfäärissä ja sen ulkopuolella. »» Lue lisää

» Sokos hyppäsi RIA-junaan... ja munasi

31.3
2008

Tuoreen Yhteishyvän (4/2008) liitteenä tulleen "Sokos Kuvaston" takasivulla mainostettiin puolen sivun voimalla uutta palvelua: Sokosruutua". Sen perusteella sanoisin, että Sokos on hypännyt RIA (Rich Internet Applications) junaan (yhdessä mm. PlusTV:n kanssa). »» Lue lisää

» Sama vanha tarina?

26.3
2008

Ensi alkuun muutama yksinkertainen kysymys, joihin jokainen tämän blogin lukija voi vastata omassa rauhassaan: »» Lue lisää

» Paikallishaku tulee - oletko valmis?

25.3
2008

Tämä kirjoitus toimii itsenäisenä jatkona viime kuussa kirjoittamalleni "Hakukoneoptimointi on kuollut, kauan eläköön hakukoneoptimointi 2.0" artikkelille. Kertomuksen juonikuvio on edelleenkin se sama vanha: kuinka hakukonemarkkinoinnin haasteet ovat muuttumassa ja kuinka uusiin haasteisiin tulisi vastata. Tällä kertaa käsiteltävänä aiheena on nk. paikallishaku (local search) ja erityisesti Google Maps. »» Lue lisää

» Keppi vai keppi - tositarinoita TeliaSoneran markkinointiosaamisesta

17.3
2008

Toiveissani oli kirjoittaa blogia työmatkalla - postata lyhyitä uutisia ja mielenkiintoisia linkkejä. Onnistuiko ideani? No ei tietenkään. Esim.käytössäni ollut Soneran HomeRun Mikkelin Sokos-hotellissa tuntuu jälkikäteen enemmän vitsiltä kuin todelliselta työkalulta. Kirjautuminen palveluun oli hidasta kun käyttäjäkapasiteetti on jatkuvasti täynnä. Niinä harvoina hetkinä kun kirjautuminen onnistui, niin nopeus ei tuntunut juuri GPRS/EDGE-yhteyttä nopeammalta paria korkean prioriteetin sivustoa lukuunottamatta. Eli se surffailusta, hyvä kun keskeisimmät sähköpostit sai ladattua koneelle lukemista varten. »» Lue lisää

» Sinustako seuraava web2.0 superstara?

4.3
2008

Hiihto / talviloma on nyt takana ja tämäkin blogi palaa lähes viikon hiljaiselon jälkeen normaaliin julkaisutahtiin. Pieni irtiotto netistä ja työkuvioista virkistää kummasti aivoratoja, joten sen kunniaksi hieman vapaamuotoisempaa (pilke silmäkulmassa kirjoitettua) tekstiä asiasta (ja vähän asian vierestäkin). Eli mistä on suuret (ja vähän pienemmätkin) web 2.0 sukupolven superstarat tehty? »» Lue lisää

» ¡ıoɥ snolɐʇoıɯonH

27.2
2008

˙˙˙uıäd uıǝʞıo söʎɯ ıʇsʞǝʇ ɐɯɐs unnʞlɐ ısuǝ ɐduɐɐʇǝʇo ɐʇʇnɯ ˙ɐssıuuıouıʞʞɹɐɯ ʇǝuɹǝʇuı ɐssǝʞıɐʞ uǝɐʇʇo ıʇsǝsıǝlʎ äʇsǝsıɯäʇuʎpöʎɥ uǝs ɐɾ ɐʇsǝpnolɐʇoıɯonɥ ɐʇsɐɯɐɐpuɐɹq uonʌsɐɹɐs ɐɾɐʇɥoɾsnʇıɯıoʇ uǝsıʎʞʎu ɐısʞnʇɐɾɐ ɐɐʞɐɾ uılǝʇʇɐɾɐ uııu 'ɐllɐlɐ uıuuıouıʞʞɹɐɯǝuoʞnʞɐɥ söʎɯ ıɹnlǝd uǝuıʌııʇʞɐ uısıʎʞʎu uo ɐɯɐʇɐs ɐʞsoʞ ˙sʎɯäʇǝıʇsnɹǝd uǝıdɯıǝsn äuııs - onʌsɐɹɐs ıɹɐɾ uǝǝʞläɾ uǝs 'ıɹɐɐsıʇɥɐ oʞɹɐɯ ılnʇ uısuǝ ˙ıɯıu nʇʇnʇ ɐısıɐlɐɯons ǝllöʇsıɯɯǝuǝ ǝǝuǝıl ǝʌıʇɔɐɹǝʇuı ɐɯɐʇɐs ... Ja selvyyden vuoksi seuraavaksi sama teksti oikeinpäin... »» Lue lisää

» Näin valmistetaan linkkitäky

26.2
2008

Jos olet seurannut tätä blogia, niin muistanet jo pariin otteeseen mainitsemani termin linkkitäky. Kyseessä on vapaamuotoinen käännös kansainvälisissä SEO ja SMO-piireissä käytetystä termistä linkbait (tosin pariin otteeseen olen nähnyt mielestäni tönkön suomennoksen linkkipyydys). Tämän artikkelin myötä pyrin tarkentamaan jossain määrin käyttämäni termin sisältöä sekä jaan muutaman yksinkertaisen menetelmän, joiden avulla kuka tahansa pystyy parantamaan vaikkapa bloginsa näkyvyyttä hakukoneissa. »» Lue lisää

» Miksi eurooppalaiset Digg-kloonit eivät menesty, mutta FaceBook on kova juttu kaikkialla

25.2
2008

Viimeisen parin vuoden aikana olen työni(kin) puolesta joutunut paneutumaan hyvinkin syvällisesti sosiaalisen median palvelukonsepteihin ja pohtimaan erittäin kovasti kysymyksiä, joista yksi on ylitse muiden. Miksi jotkin ideat menestyvät globaalisti, mutta toisten menestys rajoittuu joko Pohjois-Amerikkaan tai Eurooppaan? Ennen kuin kerron erään keksimäni (ja mielestäni hyvin todennäköisen) vastauksen em. kysymykseen, teen henkilökohtaisen tunnustuksen - en ole mitenkään koukussa sosiaalisen median palveluihin. Joitakin palveluita seuraan / käytän päivittäin useammankin kerran, mutta niiden toimintakatkokset eivät aiheuta itselleni samanlaista paniikintunnetta kuin esim. Microsoft Outlookin PST-tiedoston korruptoituminen. »» Lue lisää

» Hakukoneoptimointi on kuollut. Kauan eläköön hakukoneoptimointi 2.0

21.2
2008

Mielestäni on hyvinkin selvää, että erilaiset (web-pohjaiset) julkaisujärjestelmät muodostavat tulevaisuuden verkkojulkaisemisen teknisen selkärangan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että enemmistö teknisistä kysymyksistä, joista vanhan koulukunnan mukainen "oppikirja"-hakukoneoptimointi koostuu, tulee yleiseksi hyödykkeeksi. Lopputuloksena tästä prosessista on mielestäni nykyisenkaltaisen hakukoneoptimoinnin kuolema ja uuden, seuraavan sukupolven hakukoneoptimointi 2.0:n syntymä. Seuraavassa postauksessa jaan kanssanne visioni seuraavan sukupolven hakukoneoptimoinnista sekä myöskin paljastan pari palasta oman yritykseni nykyhetken ja lähitulevaisuuden kuvioista. »» Lue lisää

» Neljä hyvää perustelua yritysblogin perustamiseksi

19.2
2008

Vaikka suurin kultakuume yritysblogaamiseen aloittamiseen onkin mennyt jo ohitse isossa maailmassa, ovat yritysblogit ja blogaaminen mielestäni vasta tulossa suomalaiseen yritysviestintään hakukonemarkkinoinnin yleistymisen myötä. Koska yritysblogaamisen edustama kulttuuri ei sinällään ole mainstream-markkinointiviestintää, on yritysblogaamisesta (ja koko sosiaalisesta mediasta) muodostunut jonkinlainen peikko useimmissa suomalaisissa yrityksissä (digitaalisen median yrityksiä lukuunottamatta). Tämän blogauksen kautta pyrin jakamaan muutamia yritysblogaamisen perusasioita ja kyseenalaistamaan joitain perinteisiä näkökulmia blogaamiseen. »» Lue lisää

» Blogaaminen ja sosiaalinen media hakukoneoptimoinnin välineenä

18.2
2008

Kaikki hakukonemarkkinoinnin alalla toimivat asiantuntijat lienevät samaa mieltä siitä, että blogaaminen ja sosiaalinen media ovat osa modernia hakukonenäkyvyyden hallintaa.Seuraavaksi aion siis jakaa muutamia valittuja ajatuksia blogaamisesta, sosiaalisesta mediasta, ja miten em. linkittyvät hakukoneoptimointiin (tai tarkemmin ottaen linkinrakentamiseen). »» Lue lisää

Kirjoittajasta

MieKeijo Kortelainen, 33, asuu keskellä "isoa-ei-mitään" ja pyörittää sieltä käsin omistamaansa konsultointiyritystä.

Nimimerkin 2K (ja sen lukuisten muunnosten) takaa löytyvä mies on omien sanojensa mukaan "monitaitoinen Internet-guru", jolla on kokemusta netti- ja crossmedia projekteista jo 1990-luvun puolivälistä alkaen.