Google Adwords ja muut PPC-mainonnan ratkaisut ammattitaidolla

Hakusanamainonta on prosessi, jossa asiakassivuston näkyvyyttä hakukoneiden (Google, Bing, Yahoo!) tuloksissa parannetaan ostamalla mainostilaa normaaleiden hakutulosten yhteyteen. Asiakassivuston mainokset näkyvät nk. sponsoroituina linkkeinä määrättyyn aiheeseen liittyvien hakutulosten yhteydessä. Keskeisin hakusanamarkkinoinnin menetelmä Suomessa on Google AdWords, johon usein viitataan vain Google-mainontana.

AdWords mainoksia hakutuloksissa

Google AdWords ja muut hakusanamainonnan menetelmät soveltuvat käytettäväksi

  • kun etsitään nopeavaikutteista ratkaisua;
    Mainoskampanjan saa nopeimmillaan käyntiin reilusti alle tunnissa ja ensimmäiset kampanjan kautta tulevat asiakkaat voi saada välittömästi kampanjan alettua.
  • kun suoritetaan lyhytkestoista kampanjaa;
    PPC-mainonnassa kustannukset kertyvät jatkuvaluonteisesti ja kumulatiivisesti. Tästä syystä se soveltuu parhaiten lyhytkestoisiin kampanjoihin, joilla on tarkkaan määritelty tavoite ja ajallinen kesto.
  • kun halutaan tarkkaan kohdennettuja tuloksia;
    Hakusanamainonnan kampanjan kohdentaminen voidaan suorittaa useilla eri tavoilla. Kampanjan kohderyhmä voidaan valita mm. maantieteellisin perustein tai rajaamalla hakutermien joukko hyvin laajaksi tai suppeaksi.

Käytännössä hakusanamainonta on nopein, helpoin ja varmin tapa saavuttaa hyvä näkyvyys hakukoneissa halutuilla termeillä. Kustannustehokkuudeltaan se on etenkin pitkällä aikavälillä hakukoneoptimointia merkittävästi kalliimpi optio.

Kustannukset

Hakusanamainonnassa kustannukset jakaantuvat kahteen osioon:

Kampanjan juoksevat kulut (mediabudjetti)
Hakusanamainonnassa mainostaja tarjoaa jokaisesta mainoksen kautta sivulleen tulevasta kävijästä tietyn maksimihinnan, esim. 10 tai 25 senttiä.

Todellinen klikkihinta voi olla tätä pienempikin, sillä lopullinen klikkihinta määräytyy sen mukaan kuinka paljon muut mainostajat tarjoavat. Kyseessä on siis eräänlainen huutokauppa näkyvyydestä hakutulosten yhteydessä.

Kokonaiskustannus rajataan asettamalla päivittäinen tai kuukausittainen kulukatto, jonka ylityttyä mainoksia ei enää esitetä.

Veloittavana osapuolena ovat hakukoneyhtiöt kuten Google.

Suositeltava mainosbudjetti riippuu kampanjan tavoitteista. Alkuun pääsee pienellä, jopa 30-60 euron kuukausipanoksella; laajamittaisissa kampanjoissa mainosbudjetti voi olla jopa kymmeniätuhansia euroja per päivä.
Kampanjan suunnittelu-ja hallintakulut
Käytännössä hakusanamainonnan kampanjan pystyy perustamaan kuka tahansa, mutta laajemmissa kampanjoissa kustannustehokas ja tuloksia tuova toteutus vaatii lähes poikkeuksetta erikoisosaamista.
 

AdWords hinnastomme

  1. Kiinteä aloitusmaksu 300€ + alv. 24%.
    Aloitusmaksu sisältää Google AdWords-tilin luomisen (tarvittaessa), sekä tututumisen asiakkaan liiketoimintaan, sivustoon ja mainostettaviin tuotteisiin. Näiden tietojen perusteella luomme asiakkaan ensimmäiset kampanjat.

  2. Vapaavalinnainen mediabudjetti
    Mediabudjetti on summa, jolla ostat näkyvyyttä Googlelta. Summan veloituksesta vastaa Google.

  3. Vapaavalinnainen ylläpitopaketti
    Suosittelemme, että jokainen mainostaja ottaa osaksi AdWords-kampanjaansa jonkinlaisen ylläpitoratkaisun.

    Edullisimmillaan tämä tarkoittaa kerran kuukaudessa suoritettavaa kampanjan tilan arviointia ja tarvittaessa yksinkertaisia korjausliikkeitä. Kuukausikustannus alkaen 50€/kk + alv. 24%.

    Jatkuvaluonteisessa tai laajamittaisesen kampanjan ylläpidossa veloitamme toteutuneiden työtuntien mukaisesti 80€/työtunti + alv. 24%.

    Ylläpitoratkaisut voidaan sopia joko määräajaksi tai toistaiseksi voimassa oleviksi.

Ota yhteyttä