Keijo Kortelainen
Keijo Kortelainen
Olen työskennellyt hakukoneoptimoinnin, hakusanamainonnan sekä web-analytiikan ammattilaisena kohta kolmen vuosikymmenen ajan. Näillä sivuilla jaan osaamistani aiheesta. Jos haluat vaihtaa ajatuksia aiheesta verkostoidu kanssani LinkedInissä.
Digital Marketing Manager (SEO, SEM, Analytics) Helsinki, Finland keijo.kortelainen@2kmediat.com
  1. Hakukonemarkkinoinnin oppaat
  2. >
  3. Google hakusanamainonta

Google hakusanamainonta tutuksi

Mitä hakusanamainonta on?

Hakusanamainonta tarkoittaa yrityksen ostamaa näkyvyyttä hakukoneen tuloksissa valituilla hakusanoilla. Hakusanamainonnan ensisijainen tavoite on vangita potentiaalisten asiakkaiden huomio juuri silloin, kun he ilmaisevat kiinnostuksensa tiettyyn aiheeseen tai tarpeeseen.

Seuraavassa kuvassa hakusanamainonnan avulla ostettu näkyvyys on korostettu oranssilla reunuksella.

Hakukonemarkkinointi yhdistää hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin. Kuvassa kuvakaappaus Googlen tulossivusta kyselyllä 'hakukonemarkkinointi'. 
	Maksettu näkyvyys on korostettu oranssilla reunavärillä ja hakukoneoptimoinnin avulla saavutettu näkyvyys sinisellä reunavärillä.
Kuvakaappaus Googlen tulossivusta kyselyllä "hakukonemarkkinointi". Maksetun hakusanamainonnan avulla saavutettu näkyvyys on korostettu oranssilla reunavärillä. Luonnollisen haun ja hakukoneoptimoinnin avulla saavutettava näkyvyys on korostettu sinisellä reunavärillä.

Hakusanamainonta on yksi monista performance-markkinoinnin alalajeista. Toisin kuin perinteinen markkinointi, joka saattaa painottaa bränditietoisuutta tai näkyvyyttä, performance markkinointi asettaa etusijalle toimet, jotka tuottavat mitattavia tuloksia (kuten liidejä tai myyntiä) sekä suoraan edistävät liiketoiminnan tavoitteita. Tästä syystä myös hakusanamainonnassa usein keskitytään mm. siihen kuinka paljon lisämyyntiä hakusanainonnan avulla saadaan ja paljonko yksi mainontaan sijoitettu euro tuottaa (ROAS (Return on Ad Spend).

Mitä Google-mainonta on? Ja miten se erottuu muusta hakusanamainnonnasta?

Google-mainonta on hakusanamainontaa, joka tapahtuu Google Ads mainosverkoston kautta. Sen kautta tavoitetaan yli 90% hakukoneita käyttävistä suomalaisista kuluttajista. Koska Google hallitsee hakukonemarkkinoita Suomessa, hakusanamainontaa kutsutaan usein Google-markkinoinniksi tai Google-mainonnaksi.

Google-mainonta erottuu muusta hakusanamainonnasta Googlen johtavan markkina-aseman ja Googlen tarjoamien mainonnan ekosysteemin ansiosta. Google Ads integroituu suoraan muihin Google Ads-alustan tuotteisiin. Tämä mahdollistaa sen, että usean eri valmistajan tuotteesta kasatun tilkkutäkin sijaan mainostajilla on yhtenäinen, tehokas ja usein ilmainen ympäristö mainonnan luomiseen, seurantaan, analysointiin, raportointiin ja kehittämiseen.

Jos yrityksen tuotteita ja palveluita halutaan markkinoida kansainvälisesti, kannattaa hakusanamainontaa laajentaa myös muille alustoille. Keskeisiä vaihtoehtoja ovat mm.

  • Microsoft (Bing) haun markkinaosuus Suomessa on noin 3 %, mutta Pohjois-Amerikassa noin joka kymmenes haku suoritetaan Bingin kautta.
  • Yandexin markkinaosuus venäjää puhuvilla markkinoilla on yli 70 % ja se on oman kielialueensa suosituin hakukone.
  • Kiinan markkinoilla Baidu on ylivoimaisesti suosituin hakukone lähes 70 % markkinaosuudella.

Miten hakusanamainontaa kohdennetaan?

Google-mainonnasta puhuttaessa ensisijainen kohdennus tehdään joko haettavan hakutermin perusteella.

Koska jopa 15 % joka päivä tehtävistä Google-hauista on täysin uusia, on Google kehittänyt monivaiheisen järjestelmän mainosten kohdentamiseksi. Oletusarvoinen kohdennustyyppi on nk. laaja kohdennus (broad match), jolloin mainos näkyy käyttäjälle myös silloin, kun etsittävän asian ja mainostettavan tuotteen yhteys on löyhä. Lausekevastaavuus rajoittaa kohdennusta siten, että mainos näkyy huomattavasti suppeammalle joukolle käyttäjiä, joiden hakema asia linkittyy suoremmin mainostettavaan tuotteeseen/palveluun. Tarkka vastaavuus rajoittaa kohdennusta entistäkin enemmän, ja rajoittaa mainonnan näkymään ihmiselle jotka hakevat täsmälleen samalla termillä tai sen suorilla synonyymeillä.

Kohdentamisen suurin haaste liittyy käyttäjien erilaisiin tapoihin hakea tietoa. Suosituimmat hakutermit ovat lähes poikkeuksetta yleistermejä - esimerkiksi "Google markkinointia" hakeva käyttäjä voi olla kiinnostunut teoriasta, palveluntuottajista, hinnoista, kokemuksista jne. Tästä syystä hakusanamainonta pyritään kohdentamaan mahdollisimman täsmällisiin hakuihin, jotka sijoittuvat asiakaspolun päätöksentekovaiheeseen. Ongelmaksi muodostuu esimerkiksi, että hakutermi "google markkinointi hinta" voi olla niin pienen hakuvolyymin termi, että Google Ads ei salli kohdentaa sille erikseen mainontaa.

Kohdennukselle voidaan asettaa myös erilaisia reunaehtoja, esim.

  • mainosta ei näytetä jos haussa on mukana jokin määrätty hakutermi (nk. negatiivinen hakutermi),
  • mainos näytetään pelkästään kuluttajille jotka ovat määrätyllä maantieteellisellä alueella,
  • tai mainosta esitetään ainoastaan määrättyinä kellonaikoina.

Edellä mainittujen vaihtoehtojen lisäksi Google Ads tarjoaa lukuisia muita tapoja kohdentaa mainonta mahdollisimman tehokkaasti halutulle kohderyhmälle.

Kuinka paljon hakusanamainontaan kannattaa budjetoida?

Kun harkitset hakukonenäkyyden parantamista hakusanamainonnan avulla, on tärkeää aloittaa markkinointibudjetin määrittelyllä. Karkeana ohjenuorana voidaan käyttää sääntöä, jonka mukaan noin 10 prosenttia liikevaihdosta tulisi ohjata markkinointiin. Tämä nyrkkisääntö soveltuu yrityksille, joiden tuotteiden hinnoittelussa on huomioitu markkinoinnin aiheuttamat kustannukset realistisesti. Tilanteesta riippuen liikevaihtoon suhteutettua prosenttilukua voi joko nostaa tai laskea.

Budjetointia voi lähestyä myös tavoiteohjautuvasti. Tällöin jokaisen markkinointiin käytetyn euron odotetaan tuottavan määrätty tulos (ROAS), ja mainontaa jatkevaan vain niin kauan kuin tavoitteet saavutetaan. Jos asetettua tavoitetta ei saavuteta määräajassa, tappiot minimoimaan lopettamalla toiminnot kyseisessä markkinointikanavassa tai mainoskampanjassa.

Edellä mainituista syistä hakukonemarkkinoinnin budjetit vaihtelevat yrityskohtaisesti, asettuen yleensä 100–50,000€/kk haarukkaan. Mitään kiinteää ala- tai ylärajaa ei kumminkaan ole, vaan hakusanamainonta räätälöidään yleensä käytössä olevien resurssien ja tavoitteiden mukaisesti. Monet yritykset aloittavat pienesti ja onnistumisten myötä skaalaavat budjettiaan isommaksi.

Kannattaako Google-mainonta? Ja tulisiko se tehdä itse vai ulkoistaa?

Kun olet päättänyt kokeilla Google-mainontaa, kannattaa ensin arvioida sen kannattavuus. Lisäksi sinun kannattaa tässä vaiheessa tehdä myös päätös ulkoistatko mainonnan ylläpidon vai teetkö sitä itse.

Hakusanamainonnan kustannukset muodostuvat useista tekijöistä, joista merkittävimmät ovat henkilöstökulut, mediabudjetti ja ohjelmistojen lisenssimaksut.

Yleensä jokaisesta sisäisestä markkinoinnin roolista aiheutuu yritykselle noin 4000–6000 euron kuukausittainen kustannus sivukuluineen. Pienemmät yritykset ulkoistavat usein hakukonemarkkinointinsa, jolloin ne voivat maksaa kiinteää kuukausimaksua tai tuntiveloitusta markkinoinnin ammattilaisille.

Mediabudjetti kattaa markkinoinnin ja mainonnan juoksevat kulut. Esimerkiksi Google Adsin kautta jokainen asiakkaan klikkaus maksaa Suomessa keskimäärin 0.50–1€. Jos yrityksellä on esimerkiksi 10 tuotetta, joita se haluaa mainostaa Google Adsin kautta, ja tavoitteena on saada jokaiselle tuotteelle 10 klikkausta päivässä hintaan 1€ per klikkaus, se tarkoittaisi noin 3,000€ kuukausittaista kustannusta.

Tähän päälle tulevat mahdolliset ohjelmistojen käyttökustannukset. Nämä kulut koskettavat ensisijaisesti yrityksiä, joilla on tavoitteena satojen tuhansien käyttäjien kohderyhmät.

Hakusanamainonnan kannattavuutta seurataan yksinkertaisella kaavalla, joka vertailee mainonnan tuottamia tuloja ja kuluja. Kannattavuuden seuraamisessa käytetään perustason mittareina ROI (Return of Investment) tai ROAS (Return on Ad Spend) tunnuslukuja, joiden avulla yritys näin yritys voi seurata, kuinka tehokkaasti investoinnit tuottavat tuloksia.

Hakusanamainonnan kannattavuuslaskuri

Alla olevalla laskurilla voit laskea Google-mainonnan sekä muun hakusanamainonnan kannattavuuden:

Hallintakulut. Hallintakulut koostuvat sekä henkilöstö, palkka että ohjelmistokuluista. Jos yrityksesi hoitaa hakusanamarkkinoinnin sisäisesti, jokaisesta markkinoinnin tekijästä aiheutuu noin 4-6,000€ kulu. Jos olet ulkoistanut hakusanamarkkinoinnin hallinnan, hallintakulut ovat todennäköisesti kiinteä 100-2500€ kuukausittainen erä.

Kuinka paljon maksat yhdestä klikauksesta keskimäärin. Keskimääräinen klikkihinta Suomessa tänä vuonna on noin 1€/klikki.

Mikä prosentti mainoksen nähneistä käyttäjistä klikkaa mainosta? Keskimääräinen CTR-luku on 3-5% välillä.

Summa jonka haluat käyttää kuukaudessa mainonnan juokseviin kuluihin. Jos haluat verkkokauppaasi esim. tuhat asiakasta, tulisi luvun olla 1000 €.

Kuinka moni sivustollasi käynyt henkilö muuttui asiakkaaksi tai teki muun halutun toiminnon. Keskimääräinen konversioaste on 1-3%

Konversion arvo tarkoittaa sitä summaa, joka sinulla jää käteen jokaisesta myymästä tuotteesta/palvelusta. Jos haluat laskea pitempiaikaista hyötyä, voit käyttää tässä kohden myös koko asiakkuuden arvoa mittaavaa CLTV-arvoa.