- Hakukonemarkkinoinnin oppaat >
- Mitä hakukonemarkkinointi on?
Hakukonemarkkinointi tutuksi
Mitä hakukonemarkkinointi on?
Hakukonemarkkinointi (SEM) on markkinointia, joka tapahtuu hakukoneiden kuten Google kautta. Sen strategisena tavoitteena on saada tietty verkkosivu, ja sen esittelemä tuote tai palvelu, näkymään hakukoneen ensimmäisen sivun tuloksissa määrätyillä hakutermeillä haluttuna ajankohtana. Mitä paremmin sivusto sijoittuu hakutuloksissa, sen todennäköisemmin se houkuttelee enemmän liikennettä ja potentiaalisia asiakkaita. Koska hakukoneiden käyttö on mukana lähes jokaisen kuluttajan asiakaspolussa, on hakukonemarkkinointi tehokas työkalu myynnin kasvattamiseen, uusien asiakkaiden hankintaan ja brändin näkyvyyden lisäämiseen.
💡 Käytännön vinkki: Arvioi sivustosi nykyistä näkyvyyttä suorittamalla liiketoimintaasi tai alaasi liittyviä hakuja Googlella. Huomioi, missä kohden ja monentena verkkosivustosi näkyy hakutuloksissa. Jos verkkopalvelusi ei sijoitu hakutuloksissa niin korkealle kuin haluaisit, laadi tehokas hakukonemarkkinoinnin strategia tämän sivun ohjeita hyödyntäen.
Miten hakukonemarkkinointia tehdään?
Hakukonemarkkinointia voi suorittaa kahdella eri tavalla: ostamalla hakusanamainontaa tai tekemällä hakukoneoptimointia. Menetelmät ovat toinen toisiaan täydentäviä ja tukevia, ja usein niitä käytetään rinnakkain ja samanaikaisesti. Tämä menettely tunnetaan integroituna hakukonemarkkinointina.
Alla oleva visualisointi kuvastaa hakukonemarkkinoinnin eri menetelmien vaikutusaluetta Googlen tulossivulla, mutta kokonaisuus toimii samalla tavoin kaikissa hakukoneissa.
💡 Lue lisää aiheesta: Tutustu hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin keskeisiin eroihin ja yhteneväisyyksiin.
Miksi näkyminen hakutulosten ensimmäiselle sivulla on tärkeää?
Ellei verkkopalvelusi näy hakutulosten ensimmäisellä sivulla keskeisillä hakutermeillä menetät leijonanosan potentiaalisista asiakkaista.
Useissa tutkimuksissa3,8) on havaittu, että jopa 99 prosenttia hakukoneita käyttävistä keskittyy vain ensimmäisen sivun tuloksiin, ohittaen toisen tulossivun kokonaan. Myös ensimmäisen sivun tuloksissa näkyvyys ja klikit keskittyvät usein orgaanisen ja maksetun haun kärkisijat jakavien sivustojen kesken. Tämän käyttäytymismallin seurauksena jopa 96.55 % 4) verkkosivuista ei saa lainkaan liikennettä hakukoneista.
💡 Käytännön vinkki: Useat hakukoneet, kuten Google, Bing ja Yandex tarjoavat sivustojen ylläpitäjille hakukonsolin. Rekisteröimällä verkkopalvelusi esimerkiksi Googlen Search Consoleen voit tarkastella historiallista dataa siitä, miten sivustosi näkyy Googlessa. Hyödyntämällä tätä tietoa pystyt kehittämään verkkosivustosi sisältöä. Vastaamalla entistä paremmin ja yksityiskohtaisemmin asiakkaittesi ongelmiin ja kysymyksiin parannat mahdollisuuksiasi saavuttaa korkeampia sijoituksia hakutuloksissa.
Hakukonemarkkinoinnin tehokkuus rakentuu neljästä strategisesta elementistä
Hakukonemarkkinoinnin strateginen tehokkuus perustuu siihen, että tavoitat:
- Oikean käyttäjän - tunnista ja kohdista tuotteitteisi/palveluittesi käyttäjäryhmät.
- Oikeaan aikaan - toimita viestisi juuri sillä hetkellä, kun käyttäjä etsii aktiivisesti tietoa tai ratkaisuja.
- Oikealla viestillä - laadi houkuttelevaa mainostekstiä ja sisältöä, joka resonoi käyttäjän tarpeiden ja kiinnostusten kanssa.
- Oikeassa paikassa/palvelussa - valitse sopivat alustat tai palvelut, joissa kohdeyleisösi todennäköisesti sitoutuu.
Oman, lähes kolme vuosikymmentä kestäneen hakukonemarkkinoinnin kokemukseni perusteella on valitettavan yleistä, että yritykset "ajautuvat" hakukonemarkkinoinnin pariin ilman selkeää strategiaa. Taustalla on usein tilanne, jossa yrityksen tuotteiden/palveluiden näkyvyys hakukoneissa on muuttunut huomattavasti joko "sattuman" tai algoritmimuutosten takia. Vastareaktiona muuttuneeseen tilanteeseen yritys päättää panostaa hakukonemarkkinointiin, pohtimatta kuitenkaan kokonaisvaikutusta asiakaspolkuun syvällisemmin .
💡 Käytännön vinkki: Strateginen hakukonemarkkinointi perustuu usein herkän tasapainon löytämiseen eri vaihtoehtojen välillä. Tämä edellyttää pitkän ja lyhyen aikavälin suunnitelmaa, aktiivistä testausta ja jatkuvaa seurantaa.
6 vaihetta, joilla aloitat hakukonemarkkinoinnin helposti ja tehokkaasti
Seuraava kuusivaiheinen strategia auttaa sinua aloittamaan ja optimoimaan hakukonemarkkinoinnin helposti ja tehokkaasti:
#1. Määrittele tavoitteesi - ja aseta budjetti ja mittarit
Selkeytä tavoitteesi, olipa se sitten bränditietoisuuden lisääminen, liidien generointi tai suorat myynnit. Kohdista kampanjasi oikeisiin mittareihin, kuten klikkausten, konversioiden tai käyttäytymisen seurantaan. Määritä selkeä budjetti johon sidoudut, yksi suosittu tapa budjetointiin on "10 prosenttia liikevaihdosta" nyrkkisääntö.
Esimerkki: Tavoitteenasi on kasvattaa retkeilytarvikkeiden verkkokaupan myyntiä 20% seuraavan neljännesvuoden aikana. Päätät investoida 5 % yrityksesi liikevaihdosta hakukonemarkkinoinnin kehittämiseen. Mittaat tavoitteen toteutumista konversioprosenttien ja keskimääräisen ostoskorin arvon avulla.
#2. Tunne kohdeyleisösi
Ymmärrä kohdeyleisösi tarpeet ja mieltymykset, sekä tunnista miten voit parhaiten kohdentaa kampanjasi vastaamaan näitä tarpeita. Suorita perusteellinen tutkimus ymmärtääksesi kohdeyleisösi demografisia tietoja ja heidän hakukäyttäytymistään. Laadi merkityksellistä sisältöä (mainostekstejä, laskeutumissivuja), jotka vastaavat kohdeyleisösi tarkkoja tarpeita ja kiinnostuksen kohteita.
Esimerkki: Kohdeyleisösi koostuu aktiivisista ulkoilmaihmisistä, jotka etsivät laadukkaita retkeilyvarusteita. Todennäköisin asiakas on noin 30-40 vuotias säännöllisessä työsuhteessa oleva henkilö, joka asuu kaupunkialueella.
#3. Selvitä hakutermit
Aloita luomalla laajasti kohdennettu hakusanamainonnan kampanja. Sen kautta alat saada sivustollesi sekä kävijöitä että myyntejä nopeimmillaan jopa vuorokaudessa. Kampanjan avulla opit nopeimmin ja varmimmin mitä hakutermejä kuluttajat käyttävät etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi. Kiinnitä samalla huomioita siihen mitkä termeistä ovat kaupallisia ja mitkä ei-kaupallisia.
Esimerkki: Huomaat nopeasti että "kevyt retkireppu" on kaupallisempi hakusana kuin "parhaat retkeilyreitit".
#4. Kerää dataa
Rajallisella tietomäärällä tehty päätelmä voi osua täysin nappiinsa, tai se voi olla merkittävästi pielessä. Todellisen tilanteen analysoiminen edellyttää pääsääntöisesti kymmenien tuhansien datapisteiden tarkastelua. Tästä syystä anna hakusanamainonnan kampanjasi kerätä dataa, kunnes sinulla on kasassa vähintään 10,000 ostotapahtumaa. Jos klikkihinta on 1€/klikki, tarkoittaa tämä vaihe sitoutumista 10,000€:n mediabudjettiin.
Esimerkki: Käytä 2500 euron viikkobudjetti Google Ads -kampanjaan ja seuraa miten eri hakutermit ja mainokset vaikuttavat klikkausten ja konversioiden määrään.
#5. Aloita integroitu hakukonemarkkinointi (SEO+SEM)
Aloita hakukoneoptimointi, kun sinulla on riittävästi dataa sekä hakutermeistä että niihin liittyvästä käyttäytymismalleista. Integroi mm. tavoittelemasi hakutermit verkkosivustosi meta-otsikkoon, meta-kuvauksiin ja otsikkotageihin. Voit kohdentaa hakukoneoptimoinnin joko hakusanamainontaa tukevaksi tai täydentäväksi.
Esimerkki: Olet oppinut että "parhaat retkeilyreitit" on asiakaspolun alkupäässä oleva termi. Sen sijaan että maksaisit siitä hakusanamainonnan kautta, päätät luoda lisäarvoa tuottavan listauksen kunkin vuodenajan parhaista retkeilyreiteistä. Tällä tavan tuotat lisäarvoa palvelusi nykyisille asiakkaille sekä tavoitat asiakaspolun alkupäässä olevia prospekteja.
#6. Mittaa, testaa, kehitä
Muista tarkkailla ja analysoida markkinointiponnistelujen suorituskykyä jatkuvasti. Tee tarvittaessa muutoksia strategiaasi parantaaksesi tuloksia ja varmistaaksesi, että hakukonemarkkinointi tukee liiketoimintasi kasvua ja menestystä. Testaa erilaisia lähestymistapoja ja analysoi tuloksia web-analytiikan avulla. Muista perustaa päätöksesi riittävän isoihin tapahtumamääriin.
Esimerkki: Luo A/B-testi, jonka avulla testaat kasvattaako passiivinen vai aktiivinen ilmaisu tuotesivujen meta-otsikoissa klikkimäärää. Kun olet saanut selville kumpi versio on parempi CTR:n optimoinnin kanalta, siirry testaamaan muutoksen vaikutusta ostokäyttäytymiseen.
Kannattaako hakukonemarkkinointi investointina?
Hakukonemarkkinointi voi olla tehokas kasvumoottori monelle verkossa toimivalle yritykselle, mutta se ei takaa automaattista menestystä jokaiselle. Menestys riippuu monista tekijöistä, kuten käytettävissä olevasta budjetista, kilpailutilanteesta, markkinointistrategiasta, kohderyhmästä ja itse tuotteiden tai palveluiden laadusta. Lisäksi markkinointistrategian jatkuva optimointi ja seuranta ovat avainasemassa menestyksen varmistamiseksi.
Hakukonemarkkinoinnin tuloksia ei yleensä nähdä heti, vaan ne kehittyvät ajan myötä. On tärkeää huomioida, että hakukonemarkkinoinnin tehokkuus voi vaihdella eri toimialoilla ja markkinatilanteissa. Tietyillä toimialoilla ja olosuhteissa hakukonemarkkinoinnin investoinnit tuottavat itsensä takaisin suhteellisen nopeasti, toisilla tulosten saavuttaminen voi vaatia jopa vuosien markkinointiponnistelut. Nopeiden ja helppojen pikavoittojen sijaan hakukonemarkkinointia kannattaa tarkastella pitkän aikavälin investointina. Pitkäjänteinen lähestymistapa mahdollistaa kampanjoiden ja strategioiden jatkuvan optimoinnin, brändin tunnettuuden kasvattamisen, kohderyhmien laajentamisen ja asiakassuhteiden syventämisen.
Hakukonemarkkinointi, kuten mikä tahansa markkinoinnin investointi, vaatii selkeiden tavoitteiden asettamista ja niihin liittyvien avainmittareiden (KPI/OKR) jatkuvaa arviointia. Markkinoinnin kehittyessä myös tavoitteiden ja mittareiden on kehityttävä. Tällä käytännöllä varmistetaan, että sijoitetut resurssit tuottavat haluttuja tuloksia pitkäjänteisesti.
Tilastojen lähteet
1)Meltwater & We Are Social: Digital 2023: Global overview report
2)Traficom: .fi-domainien verkkohaku ja reaaliaikaiset tilastot
4)Ahrefs: Search Traffic Study
5)Adobe: Using TikTok as Search Engine
6)Verisign: Global Domain Name Industry Brief